Motion & Smerter

“Motion er godt mod smerter” siger de kloge
“Nå okay” tænker du måske og tager en Panodil, “så vil jeg gerne gå til Zumba!”

Jeg melder mig gerne i kloge-koret og istemmer, at bevægelse kan være en effektiv kur mod smerter. Udover at jeg allerede har ændret ordet motion til bevægelse, vil jeg gerne lige præcisere et par ting.

 

Bevægelse er ikke bare bevægelse

Ligesom kalorier ikke bare er kalorier.  Vi har brug for dem, men det er ikke helt ligegyldig hvilke eller hvor mange vi indtager. (Så for den! Nu rager jeg uklar med en ikke nærmere defineret del af de kost-kloge. Oh dear..!)

Vil man gerne bevæge sig ud af smerterne, er det bestemt en snedig strategi. Det handler imidlertid ikke om at bevæge sig mere men om at bevæge sig bedre.

 

Gentag efter mig: Bedre bevægelse før mere bevægelse!
Og hvad filan mener jeg så med det?

 

The SAID principle

The SAID principle er et koncept, der normalt bruges i sports- og træningssammenhæng. Akronymet står for Specific Adaptation to Imposed Demands, og beskriver det fænomen, at din krop tilpasser sig det, du udsætter den for. Altså; du bliver god til det, du gør. Eller rettere: Du bliver ALTID god til PRÆCIS det, du gør.

ALTID vil sige:

  • jo mere du spiller tennis, jo lettere får du ved at spille tennis – OG
  • jo mere du har ondt, jo lettere får du desværre også ved at have ondt

PRÆCIS vil sige:

  • jo mere du rammer bolden, jo bedre bliver du til at ramme bolden – OG
  • jo mere du misser bolden, jo bedre bliver du desværre også til at misse bolden

(Ja, det er meget firkantet. Det her er et blogindlæg. Ikke en doktorafhandling.)

Princippet virker altså både på godt og ondt. Derfor hedder det i min praksis: “Bedre bevægelse før mere bevægelse!”  Vi skal ikke øve os i at bevæge os uhensigtsmæssigt.  Vi skal ikke øve os i at misse bolden.

 

Og vi skal slet ikke øve os i at have ondt!
Men hvad skal vi så?

 

Lær at ramme bolden

Vi skal finde en, der kan lære os at ramme bolden! Så vi holder op med at misse den hele tiden.

Jeg har ikke forstand på sport. Jeg er ikke selv verdensmester i at ramme den fordømte bold – og aner ikke, hvordan man lærer andre mennesker det.

Men jeg har forstand på bevægelse!

Smertefri bevægelse for at være helt præcis. Jeg har lagt mine egne langvarige smerter bag mig, og jeg kan lære dig, hvordan du finder tilbage til din smertefri bevægelse. Og når du først har fundet den, gælder det heldigvis stadig:

Jo mere du bevæger dig smertefrit, jo bedre bliver du til at bevæge dig smertefrit

 

Et spørgsmål om finjustering

Så! Har du forsøgt at bevæge dig ud af dine smerter – og er det ikke lykkedes?

  • Er du gået hjem fra Zumba med herre ondt i knæet?
  • Bliver du søsyg, når du stiger af crosstraineren?
  • Er du løbet direkte ind i en ny skade?
  • Har du været fuldstændig radbrækket efter det der yoga, som alle ellers siger er så godt?

Så kom lige forbi en dag. Så ser vi på det. Du har sandsynligvis blot brug for lidt finjusteringer. Små men mærkbare finjusteringer.

Det kan jeg hjælpe dig med.

Skriv : s-form@s-form.dk
Ring: 2084 6556

Jeg har ingen fast tlf-tid. Du ringer bare. Min svarer tager imod dit opkald, hvis jeg ikke vil forstyrres. Lægger du en besked, vender jeg tilbage, før du når at sige “Jeg finder lige mit knæbind.”

Hvis du vil tippes, når næste indlæg går i trykken, er du velkommen på Nyhedsbrevet.

 

One Response to Motion og smerter
  1. Pingback: S-form – fri og smertefri bevægelse! – “JEG ER S&U DA IKKE STÆDIG!”

Skriv en kommentar

Din email vil ikke blive offentliggjort.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.