På en skala fra 1-10 – hvor meget hader du så den smerteskala?
Om at finde sin egen smerteskala – og fastholde håbet om bedring i sin søgen efter succesfuld behandling af kroniske smerter.
Hvis du nogensinde har haft nogen form for smerte – og samtidig været i nærheden af en sundhedsprofessionel – så kender du VAS-skalaen (Visuel Analog Skala). “Hvor ondt har du på en skala fra 1 til 10?”
VAS-skalaen forsøger at gøre det umulige; at gøre en subjektiv oplevelse målbar. Og hvis du bøvler med langvarige smerter, vil jeg æde min gamle sommerhat på, at du synes, den er træls.
For det kan man jo ikke.
Christoffer opfandt sin egen smerteskala
For nogle uger siden bankede Christoffer på min dør med en arm, der havde gjort ondt i fem år.
Christoffers selvopfundne smerteskala – måden han vurderede sine smerter på – var antallet af kartofler, han kunne skrælle, før smerterne i armen blussede op.
Aktuelt lå han på en 5’er; fem kartofler før han måtte slippe kartoffelskrælleren. Tidligere havde han været nede på en 3’er – av!
Christoffer havde i løbet af de sidste to år brugt mellem 50.000 og 60.000 gode danske kroner på:
- læger
- kirurger
- fysioterapeuter
- kiropraktorer
- manuelle behandlere
- zoneterapeuter
- ergoterapeuter
- osteopater
- massører
- kraniosakral terapeuter
- K-laser terapi
- akupunktører
Resultat: Fem kartofler!
Succesfuld behandling af kroniske smerter: Fra fem kartofler til to poser på en uge!
Christoffer var efterhånden nået til at ville rejse verden rundt for at finde en kompetent behandler.
Men først slog han et smut forbi S-form for at give et behandlingsforløb her et allersidste skud (før sin jordomrejse).
Ugen efter kom han tilbage og havde skrællet to poser kartofler uden de store problemer.
To behandlinger senere er han nu stort set smertefri – og så vidt vides ved at pakke kufferter ud igen.
Lad mig bare være ærlig
Når en kunde som Christoffer træder ind ad min dør med så lang en liste af allerede forsøgte løsninger. Og en lige så lang liste af skuffelser. Så kan jeg som behandler godt få lidt klamme håndflader.
Enhver behandler ved, at det kan være vanskeligt og tidskrævende at hjælpe et mennesker, der har så mange skuffelser bag sig.
Christoffer havde prøvet ALT. Konsulteret et hav af meget kompetente fagpersoner og læst og opsøgt viden højt og lavt. Så hvad skulle JEG kunne stille op – som ikke allerede var afprøvet uden succes?
Og hvordan kunne jeg – uden at oversælge mig selv og komme med tomme løfter – hjælpe Christoffer med at fastholde en forsvindende tro på, at armen kunne få det bedre?
Succesfuld smertebehandling handler i høj grad om tillid
At man sender en kunde, som har levet med smerter i fem år (og prøvet alverdens ting) hjem med ét meget simpelt budskab – og én ditto øvelse. Og den kunde så kommer tilbage ugen efter og har det MARKANT bedre.
Det kræver en dybere indsigt i og bredere forståelse af problemet fra min side – og en åbenhed og tillid fra kundens side. Som forståeligt kan være svær at finde, når man gennem fem år har fået mange forskellige forklaringer og behandlinger – og lige så mange skuffelser.
Så tak til Christoffer for bare at afprøve min strategi – selvom den var næsten lidt for simpel.
One size fits one
Hvad det var, der virkede for Christoffer er ikke relevant. Første konsultation varede som altid ca. halvanden time – som i dette tilfælde mest gik med samtale, undervisning og vejledning.
Så ingen hemmelige tricks, intet quick fix, som jeg lige hurtigt vil sælge dig online mens jeg mixer en mojito i solen.
Men en individuel løsning baseret på opdateret viden og mange års erfaring. Tilpasset en kunde, der mødte op og i forvejen var nysgerrig, vidende og velovervejet.
Et forløb i S-form starter altid med en første konsultation – derfra lægger vi en plan sammen.
Har man brug for min umiddelbare vurdering af en smerteproblematik eller et ‘kemi-tjek’ før en første konsultation, er det også muligt at booke en afklarende samtale.
Tider bookes online eller pr. mail. Jeg arbejder kun med kunder, som jeg vurderer, at jeg kan hjælpe.