fbpx

Har du mere ondt, en du plejer?

Smerte er ikke pr. definition et udtryk for den fysiske tilstand omkring et smertested.

Smerte er en beskyttelsesmekanisme kodet ind i dit nervesystem. Smerte skal få dig til at handle (iværksætte beskyttende adfærd), og reguleres af mange forskellige faktorer – bevidste og ubevidste.

 

Lidt forenklet kan man sige, at

  • hvad som helst, som hjernen opfatter som utrygt, har potentialet til at skrue OP for smerterne
  • hvad som helst som hjernen opfatter som trygt, har potentialet til at skrue NED for smerterne

Øget opfattet trusselsniveau => øget vurderet behov for beskyttelse => øget smerte.

Og i denne ligning er der altså tale om HJERNENS opfattelse og HJERNENS vurdering.

(Lyder dette sært, så tag det kursus, du modtager ved tilmelding til mit nyhedsbrev. Eller tag det IGEN – du har naturligvis gemt det 😁)

 

Så altså, hvis verden er lidt utryg for tiden:

  • fordi intet er som det plejer (enhver forandring indeholder for hjernen en potentiel fare)
  • fordi du er bekymret for eget / andres helbred
  • fordi du er usikker på din job- / økonomiske situation
  • fordi du mangler noget af det allermest tryghedsskabende, der findes: positive, sociale relationer
  • fordi din allernærmeste sociale relation; familien fungerer fuldstændig anderledes (eller slet ikke) under de her omstændigheder
  • fordi, fordi, fordi

Så er det muligvis derfor, smerterne blusser op.

 

Bekymringer, farer og utryghed

For der er sådan set nok at bekymre sig om lige nu. Både for den ubevidste del af hjernen, som har med beskyttelse og smerteregulering at gøre – og for det bevidste individ.

En ting er, at man måske mangler de smertelindrende tiltag, man plejer at benytte sig af; behandling, yoga, vandgymnastik osv.

For den ubevidste del af hjernen kan det i sig selv være utrygt at vide, at det lige nu ikke er muligt at bestille næste tid hos [det der plejer at lindre].

 

Hjernen tager ikke imod ordrer

Hvad den ubevidste hjerne vurderer som trygt eller utrygt, har vi ingen indflydelse på. Vi kan med andre ord ikke bare ‘fortælle den’, at den ikke skal bekymre sig og godt kan skrue ned for smerterne. De mange forandringer, vi lige nu skal tilpasse os, har vi heller ikke fuld kontrol over.

MEN!

Vi HAR indflydelse på, hvilke tryghedsskabende signaler, vi giver den kære hjerne at tygge på. Og på den måde har vi mulighed for at skabe en bedre balance mellem faresignaler og tryghedssignaler.

OG!

Dermed mulighed for at lindre smerterne.

 

Skru ned for faresignalerne

  • begræns nyhedsstrømmen (sluk for tv / SoMe)
  • flyt dig fra evt. kaos (på job / derhjemme) – eller gør hvad der nu er muligt for at optimere de givne rammer
  • når du taler med folk; tal om noget andet (hvad talte vi om før marts 2020?)

 

Skru op for tryghedssignalerne

Hvad der skaber tryghed for den enkelte er jo individuelt:

  • en gåtur i skoven
  • en køretur ud i naturen
  • en kat på maven
  • at blive kløet på ryggen
  • at spille klaver
  • at nyde udsigten fra sit stuevindue
  • at få en god kop te med en lydbog i ørerne
  • at strikke
  • at bage boller eller lave god mad

Mulighederne er heldigvis rigtig mange. Har du svært ved at komme på noget, der kunne skabe tryghed for DIT nervesystem lige nu, så er her 3 forslag til steder at gå på jagt:

 

1: Basale behov

Husk at spise, sove, bevæge dig, trække vejret. Det lyder næsten for simpelt. Men kan man komme til at glemme det, når intet er, som det plejer – og smerterne blusser op?

Ja, det kan man. Nemt.

 

2: Hvad elsker du?

Færdiggør sætningen ”Når jeg RIGTIG skal forkæle mig selv, elsker jeg at…” Og gør så (noget mere af) dét.

 

3: Hvad elsker dit nervesystem?

For alle nervesystemer gælder, at det er dejlig trygt at vide

  1. hvor er jeg?
  2. hvor er verden?
  3. hvor er jeg i forhold til verden?

Hjernen skal bruge disse oplysninger til at sikre din overlevelse – intet mindre. Og for at besvare disse 3 spørgsmål har den brug for klare og tydelige signaler fra:

  1. ledsansen – mobilitetsøvelser
  2. synssansen – synsøvelser
  3. ligevægtssansen – [indsæt og vind en præmie]

Og her er det, at 3D-TRÆNING kommer ind i billedet. For på 3D-holdene er det netop disse 3 sanser, vi træner.

 

3D-TRÆNING online forløb

Hvis du vil lære, hvordan du skaber større tryghed for dit nervesystem og dermed muligheden for selv at regulere smerterne – så følg med på nyhedsbrevet.

Jeg arbejder i skrivende stund på at kunne tilbyde dig træningen i et online format, så du kan lære denne helt nye træningsform at kende hjemme i trygge rammer.

Ving af ved 3D-TRÆNING – så bliver du blandt de første, der modtager et særligt tilbud, så snart online forløbet er i luften.

Ja tak til opdatering og særlige tilbud på

Det gælder som altid, at der ved tilmelding medfølger et e-kursus i moderne smerteforståelse (leveret direkte i din indboks) samt løbende viden om og tilbud på smertelindrende tiltag.

 

Men Sine!

”Men jeg har faktisk MINDRE ondt, end jeg plejer”, tænker du måske.

Er det tilfældet, så overvej hvilke faktorer i dit ’tidligere liv’ – livet før Corona – der mon kunne være medvirkende årsager til, at din hjerne tilsyneladende føler sig mere tryg under denne nedlukning end ellers.

 

Det var alt for nu.

Keep calm – and keep moving!
Sine