MOMENTUM

– en nænsom, gennemtænkt og holdbar vej ud af smerte-tyranniet

Trænings- og undervisningsforløb for dig der gerne vil lære, hvordan du én gang for alle tager magten fra smerterne og genfinder glæden ved bevægelse og styrken i din egen krop.

Kombinationen af 3D-træning og undervisning i moderne smerteforståelse giver dig i ét samlet forløb to af de stærkeste smertestillere, vi kender: Bevægelse & Viden.

Max. 8 deltagere ∞ Start: 13. september
25% rabat ∞ kun på første hold!

Der er oprettet venteliste til næste hold.
Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil have direkte besked, når næste hold starter.

Ud af smerte-tyranniet!

Forløbet tager afsæt i dit specifikke udgangspunkt og tilpasses løbende dine ressourcer og udfordringer. Jeg viser dig vejen og følger dig tæt gennem hele forløbet. Efter 8 uger er du klar til at fortsætte på egen hånd med rygsækken fuld af smertestillende viden og værktøjer. Tryg igen i din egen krop og med en dybere forståelse for, hvad der trigger dine smerter – og hvordan du får styr på dem.

 

Indhold

Forløbet består af undervisning og træning på et lille hold med max. 8 deltagere. Vi mødes en gang om ugen 1½ time pr. gang. For at følge og sikre din udvikling bedst muligt, mødes vi desuden til 3 individuelle samtaler først, midtvejs og sidst i forløbet.

 

∇ Samtaler – fokus på dig

 

 

♦ Dit udgangspunkt

Indledende samtale om dine smerter / symptomer og din historie indtil nu. Afklaring af status, mål og forventninger. Vi sætter en kurs for din deltagelse på forløbet; hvor er vi nu – og hvor skal vi hen?

 

♦ Din proces

Samtale midtvejs i forløbet stiller skarpt på processen. Vi sammenholder dit udgangspunkt med din nuværende status og sikrer os, at tingene går fremad som forventet.

 

♦ Dine resultater og fremtiden

Afsluttende samtale med vurdering af, hvorvidt vi nåede i mål – og hvad du kan gøre for at fastholde resultaterne fremadrettet.

 

∇ Undervisning – smertevidenskab i mundrette bidder

Undervisningen er en introduktion til nogle af de helt centrale begreber i den moderne smerteforståelse. Det er et kig ind i smerternes maskinrum; hjernen, og en gennemgang af, hvordan neurologien bag smerterne fungerer.

 

 

Undervejs i forløbet afmonteres de mest udbredte og hårdnakkede myter om, hvad smerter er, og hvorfor de opstår. Du får i stedet den opdaterede forklaring på, hvorfor du har ondt, hvad du rent faktisk kan gøre ved det – og hvorfor 3D-træningen på dette forløb sætter turbo på dine resultater.

Undervisningen er neuro-videnskabeligt funderet uden at indeholde hverken indviklet teori eller uhåndgribeligt latinsk volapyk. Det er et krads i overfladen af en kompliceret videnskab – lige præcis nok til at give dig en ny forståelsesramme og muligheden for en mere hensigtsmæssig håndtering af smerterne.

Det er ikke svært. Det er bare nyt.

 

∇ 3D-træning – ikke bare træning!

3D-træning er ikke bare træning, som du kender det. De tre dimensioner i 3D-træning refererer til

  • ledsans
  • ligevægtssans
  • synssans

Eller med andre ord; de tre primære sanser, som hjernen benytter i programmeringen af ubesværet og smertefri bevægelse.

Træningen opdaterer de tre sansesystemer, optimerer signaleringen i nervesystemet og genskaber knivskarp forbindelse mellem krop og hjerne. Alle træningssessioner omfatter træning af samtlige tre sanser og tilpasses dit aktuelle niveau.

 

 

De første 4 gange er øvelserne nye hver gang. De resterende 4 gange vil vi repetere, finjustere og kombinere øvelserne – og se på, hvordan du selv leger videre med dem. Der vil være god tid til spørgsmål og pauser undervejs, og til at du hele tiden får den instruktion, du har brug for.

 

♦ Træning af ledsans – din bevægelses-ABC

  • eliminerer ubevidst kompensering
  • geninstallerer glemte bevægelser
  • giver dig din fulde bevægelighed tilbage

 

Kontrolleret ledbevægelighed er for din fri og smertefri bevægelse, hvad bogstaver er for et sprog. Evnen til at kontrollere alle led i alle stillinger svarer til at kunne et sprogs ABC – med andre ord en fundamental forudsætning for at kunne tale sproget flydende.

Træningen på dette forløb lærer dig ABC’en i det sprog der hedder fri og smertefri bevægelse. Har du før forsøgt at strække, styrke eller på anden måde bevæge dig ud af smerterne – og er det ikke gået efter planen. Så er det med stor sandsynlighed fordi du mangler enkelte bogstaver. Dem får du her, og efter 8 uger er du godt på vej til at tale flydende fri og smertefri bevægelse.

Træningen kræver dit fulde fokus, men stiller ingen krav til hverken styrke eller smidighed – og smerter er naturligvis ingen hindring. Øvelserne består af rolige, kontrollerede og altid smertefri bevægelser af kroppens led gennem deres fulde bevægelighed – med et særligt fokus på yderstillinger.

 

Skader og overbelastninger sker ofte i yderstillinger, fordi vi typisk mangler kontrol og styring i netop disse stillinger. Simpelthen fordi der er tale om bevægelser, vi sjældent bruger. Det laver vi hermed om på – og øger samtidig din ’skade-resistens’.

I takt med at din bevægelighed bliver bedre, elimineres ubevidste kompenseringsmekanismer, og du vil opleve den styrke, det giver igen at være herre i egen krop. Bekymringer om, hvad din krop ’kan tåle’ og den indbyggede påpasselighed i de daglige gøremål vil træde i baggrunden. Bevægelse bliver igen noget, du nyder – ikke længere noget, du frygter. Du vil opleve dig selv række ud efter ting, bukke dig efter ting, løfte og tage fat i ting uden begrænsningen fra en ubevidst nødbremse. Energien, dette frigør, vil være mærkbar.

 

♦ Træning af ligevægtssans – ved du, hvor du er?

  • finjusterer din evne til at mærke hvor du er, og i hvilken retning du bevæger dig
  • forbedrer din koordination og balance
  • reducerer unødig spænding

 

Ligevægtssansen fortæller hjernen om hovedets stilling og bevægelse. Disse oplysninger bruges til løbende at finjustere enhver bevægelse, du laver. Det primære formål er at forhindre dig i at falde, men en god ligevægtssans er også afgørende for din styrke, koordination og smidighed – og for at bevægelse generelt bare føles let og naturligt.

Modtager din hjerne ikke præcise signaler fra alle dele af dit ligevægtsapparat, mærker du det ikke nødvendigvis som svimmelhed. Måske føles bevægelse generelt bare besværligt. Måske bliver du hurtigt træt, er ukoordineret, går ind i ting eller har tendens til transportsyge. Måske oplever du, at spændinger sniger sig ind på dig for et godt ord – eller at dine smerter ikke vil gå over. Selv små forstyrrelser på din ligevægtssans kan få store konsekvenser, hvis de står på over tid.

At have en god balance er IKKE det samme som at have en god ligevægtssans. Du kan sagtens have en fremragende balance – men en dårligt fungerende ligevægtssans. Det betyder for det meste bare, at din krop er god til at kompensere. På den lange bane kan netop denne kompensering være det, der forårsager eller fastholder dine smerter.

 

Ligevægtssansen holder til i det indre øre og aktiveres ved hovedbevægelser.Øvelser på f.eks. balancebræt, hvor målet er at stå så stille, som muligt, er således balanceøvelser – men altså IKKE ligevægtsøvelser.

Vil du træne din ligevægtssans, må du bevæge hovedet i specifikke planer, som aktiverer de forskellige dele af dit ligevægtsapparat. Øvelserne på dette forløb er designet til at gøre præcis dette, og træningen vil bestå af både tests, der klarlægger dine eventuelle udfordringer – og af øvelser, der genoptræner disse specifikke funktioner.

 

♦ Træning af synssans – passiv sans eller trænbar færdighed?

  • gør op med forståelsen af synssansen som en passiv sans
  • træner din evne til at se
  • modvirker aldersrelateret forringelse af synet

 

Størstedelen af alle de signaler, din hjerne modtager, kommer fra synet. Din hjerne producerer nok elektricitet til at kunne tænde en elektrisk pære – det meste af denne elektricitet kommer fra synsrelaterede processer.

At så stor en del af vores samlede hjernekapacitet går til synet skyldes, at synet er vores vigtigste sans i forhold til overlevelse. Derfor har du det generelt bare bedre, når dit syn er velfungerende.

Med synsøvelserne på dette forløb tester og træner vi de forskellige synsfunktioner, som er afgørende for et velfungerende syn. Øvelserne tilpasses dit specifikke udgangspunkt. Uanset om du har ingen eller måske dårlig erfaring med synsøvelser, finder vi det rette niveau for dig at træne på.

 

Resultater

Målet med forløbet er IKKE, at du bliver 100% smertefri for evigt!

  • Ligesom du ikke bliver stærk for evigt af at følge et 8 ugers styrketræningsprogram
  • Eller lærer flydende spansk på 8 ugers sprogkursus
  • Eller aldrig mere bliver stresset efter 8 uger med en stress coach

Målet er derimod, at

  • smerterne træder i baggrunden og ikke længere er centrum i din bevidsthed
  • du slipper frustrationen, afmagten og følelsen af at være fanget i din egen krop
  • du genfinder glæden ved bevægelse
  • vi sammen skaber et afsæt for optimering af dine smerter og din bevægelighed fremadrettet

Og så ER der en reel chance for, at du rent faktisk får mindre ondt!

 

Din egen specialist

Med den viden og de værktøjer du står med efter de 8 uger

  • er du opdateret i den nyeste viden inden for moderne smerteforståelse
  • opfanger og tolker du signaler fra din krop med en ny forståelse og ro
  • er du godt i gang med at afmontere den bekymring og frygt, der tidligere fulgte med smerterne
  • håndterer du dine smerter rationelt og roligt – uden frustration og afmagt
  • genkender og navigerer du knivskarpt i de udfordringer i dagligdagen, som trigger smerterne
  • ved du hvordan du trygt påbegynder eller genoptager aktiviteter uden at blive lagt ned af smerter

Du bliver med andre ord din egen smertespecialist – og i stand til både at forebygge, lindre og håndtere dine smerter.

 

Bonus

Afhængigt af dit udgangspunkt vil du typisk også opleve

  • bedre kropskontrol / koordination / kontakt til kroppen
  • øget smidighed / bevægelighed
  • forbedret balance / fornemmelse af, ’hvor i verden’ du er
  • mindre tendens til køre- / søsyge
  • ’stærkere øjne’ som ikke så hurtigt giver træthed og hovedpine

Du vil simpelthen føle dig bedre tilpas i din egen krop. Stærkere, mere smidig, fokuseret og tryg.

 

Din indsats

  • Du deltager aktivt i undervisning og træning, de 8 gange vi mødes
  • Du laver øvelser hjemme, mindst 20 min. om dagen (fordelt som det passer dig bedst på en eller flere gange)
  • Du er indstillet på at modtage let forståelig og nede-på-jorden undervisning som bygger på smertevidenskabelige koncepter og teorier
  • Du informerer mig løbende om relevante forhold vedrørende dine smerter, træning, spørgsmål osv.
  • Du er klar på at blive udfordret på dine tanker om, hvad smerter er, og hvorfor du har ondt
  • Du prioriterer dig selv og processen gennem hele forløbet

 

 

OBS! Dette er IKKE et quick fix!
Det her forløb fikser dig ikke. Det lærer dig, hvordan du fikser dig selv.

Er du i tvivl om, hvorvidt du har overskuddet eller viljen til at deltage aktivt i forløbet, så kontakt mig. Hvis ikke det her forløb er det rigtige for dig lige nu, hjælper jeg dig gerne med at finde en anden løsning.

 

Det her får du:

  • 8 x 1½ times kombineret undervisning / træning på et lille hold
  • 3 individuelle samtaler
  • Løbende support pr. mail / Facebook
  • Rabat på behandling og individuel Z-Health screening under hele forløbet

 

Tid & Sted

  • Sted: S-form, Havneparken 2, 7100 Vejle
  • Tid: Torsdage kl. 17:00-18:30
    (Start: Tor
    sdag den 13. september. Slut: Torsdag den 1. november.)

 

Pris: 2595,-
Intropris: 1945,-

Forløbet bliver ikke udbudt til denne pris igen!

 

Tilmelding

Er du kan-selv-vil-selv-typen, og er du færdig med at lade smerter styre dit liv? Så send mig en mail og reservér din plads på holdet. Det er også her, du får svar, hvis der er noget, du er i tvivl om.

👉 s-form@s-form 👈

Vi starter til september – kom med! 

Handelsbetingelser